Juguem o fem matemàtiques?

 
Imatge Reporter d'ESO de l'IE Besalú (PROF)
Juguem o fem matemàtiques?
per Reporter d'ESO de l'IE Besalú (PROF) - dijous, 9 novembre 2017, 21:01
 


Aquest any, amb els alumnes de 1r d’ESO, hem començat a treballar les matemàtiques d’una forma una mica diferent. Seria el que solem anomenar tallers de matemàtiques.

Són un grup de 31 alumnes, tots ells amb nivells, habilitats i destreses molt diferents. Estan distribuïts en 3 grups heterogenis.  Cada grup treballa una activitat ben diferenciada. Ho han de fer de forma autònoma, en ordre, col·laborant entre ells, ...

Les primeres sessions han estat una mica caòtiques però avui s’ha notat una millora considerable. Per aconseguir-ho disposem de dues aules. La veritat és que intentar fer una activitat més lliure, amb 31 alumnes i dins un espai tan reduït com és l’aula és una mica difícil.

Les 3 activitats són:

- Caixa de jocs: disposem d’una caixa amb tot de jocs per pensar. N’hi ha d’individuals, per parelles i en grup. Són jocs que requereixen concentració i estratègia. Cadascú s’ha de proposar els seus propis reptes.

- Fitxa de problemes per pensar: s’ha de fer de forma individual però poden ajudar-se entre ells. Hi ha des de Sudoku, trobar diferències, jeroglífics, ...

- Resolució de problemes: és un full amb un únic problema. Són problemes molt diferents dels que es treballen habitualment a classe. Primer, cada alumne hi ha de pensar i després han de fer una posada en comú. El grup ha de consensuar una resposta i escollir un representant. Aquest grup d’alumnes és el que està a l’aula de 2n d’ESO per poder utilitzar la pissarra i fer un bon debat sense molestar a la resta de companys.

Dediquem uns 30 minuts a cada activitat. En dos sessions, tots els alumnes han fet totes les activitats i encara ens queda mitja hora per fer una posada en comú.

Amb aquestes activitat volem fomentar el debat matemàtic, la creativitat a l’hora de buscar estratègies i solucions, el treball en grup i sobretot el gaudir al màxim de tots els aprenentatges.

Aquest treball intentarem fer-lo entre 5 i 6 sessions per trimestre. A veure si ho aconseguim!

A continuació trobareu un vídeo d’imatges de la sessió d’avui.